همه چيز درباره كاشي شكسته

كاشي و سراميك پرنيان

همه چيز درباره كاشي شكسته

۴ بازديد

از هنرهاي دستي جذاب و زيبا كه هيچ‌گاه محبوبيت خود را از دست نداده، هنر كاشي شكسته است. هنر كاشي شكسته با نام‌هاي ديگري مانند كاشي معرق، سراميك شكسته، نقاشي سراميكي و … نيز از آن ياد مي‌شود، سال‌هاست ريشه در فرهنگ و اصالت هنر ايراني دارد. استفاده از كاشي در بناهاي ايراني از ديرباز مرسوم بوده است و هنر كاشي معرق به عنوان يكي از صنايع‌دستي خارق‌العاده و زيبا، در بناهاي قديمي ايراني هم قابل مشاهده است.

در هنر كاشي معرق، از انواع سراميك شكسته، كاشي‌هاي شكسته، موزائيك و سنگ‌ها در كنار هم استفاده مي‌شود. هنرمند پس از اجراي طرح روي سطح مورد نظر، رنگ‌ها و جنس‌هاي مختلف اين ابزار را در كنار هم به صورت هدفمند قرار مي‌دهد و گاه براي رسيدن به ابعاد و شكل مورد نظر، خود اقدام به خرد كردن كاشي مي‌كند و طرح‌هاي زيبا و بي‌بديل مي‌آفريند.

در عبور از عصر سنت به مدرنيته، بسياري از هنرهاي اصيل ايراني جايگاه خود را از دست داده و به فراموشي سپرده شده‌اند. اما هنر كاشي معرق به عنوان يكي از هنرهاي اصيل و جذاب ايراني، با كمي تغيير در سبك و سياق طراحي‌ها، جايگاه خود را در زندگي مدرن امروزه حفظ كرده و با قرار گرفتن در بسياري از فضاها، روح اصيل ايراني را به محيط مي‌بخشد. هنر كاشي معرق در بسياري از محيط‌ها در ابعاد گوناگون قابل مشاهده است.

از كاشي معرق در زيباسازي شهر در ابعاد بزرگ استفاده مي‌شود. در بسياري از مراكز خريد، قطارهاي بين شهري، پارك‌ها، آبنماها و ساير فضاهاي عمومي شاهد تزئين ديوار در ابعاد گوناگون با اين هنر زيبا هستيم. اين هنر اصيل ايراني جايگاه خاصي در منازل نيز داشته و تابلوهاي توليد شده به اين روش در دو سبك سنتي و مدرن داراي طرفداران زيادي هستند.

برخي نيز در منزل ديواري خاص را به استفاده از اين هنر اختصاص مي‌دهند تا زيبايي كاشي شكسته نمود بيش‌تري در منزل داشته باشد. در ادامه اين مطلب با ما همراه باشيد تا ساير ويژگي‌هاي اين هنر باستاني و جذاب، كه امروزه به بخشي از زندگي افراد تبديل شده است، را بيان كرده و معرفي كنيم.

 

براي مطالعه ادامه مطلب در لينك زير وارد شويد :

 

همه چيز درباره كاشي شكسته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.